Waarom veranderden deze 7 bekende bedrijven hun logo?

(gastblog door Promoboer)

Het komt regelmatig voor dat een organisatie of merk zijn of haar logo verandert. Er zijn veel uiteenlopende redenen om dat te doen: van een gedateerd logo tot een complete koersverandering en van een fusie tot verbetering van de online zichtbaarheid.

In de blog vergelijk ik van 7 bekende bedrijven het oude met het nieuwe logo. Naast de redenen om een logo te veranderen, bespreek ik ook wat er qua design is veranderd.

1.     YouTube richt zich met nieuw beeldmerk op meerdere platformen

youtube nieuw logo

Het logo van YouTube is niet vaak veranderd. De laatste keer dat het gebeurde was – na een periode van 12 jaar – in augustus 2017. Google, eigenaar van YouTube, pakte dit grondig aan en vernieuwde niet alleen de applicatie, maar ook kreeg het logo een update. Het woord `Tube` is uit de rode beeldbuis-achtige box gehaald en heeft plaatsgemaakt voor de bekende play button. Hiermee benadrukt YouTube dat het zich niet alleen op video focust, maar ook plannen heeft voor een muziekdienst. Het nieuwe logo is iets breder, maar zodra er vraag is naar een responsive logo, zoals in de applicatie, dan word alleen het icoontje getoond.

2.     Domino’s verandert het logo door koerswijziging

dominos pizza nieuw logo

Domino’s Pizza besloot in 2012 haar naam te veranderen naar Domino’s. Zonder het woord “pizza”, omdat het bedrijf wil benadrukken dat het meer verkoopt dan alleen pizza en consumenten niet in verwarring wil brengen. Deze koerswijziging had ook invloed op het logo, want ook daar werd het woord “pizza” weggelaten. Ook is het woordmerk uit het beeldmerk verdwenen, waardoor het beeldmerk nog meer op een dominosteentje lijkt en extra kracht geeft aan het nieuwe logo.

3.     Starbucks doet jasje uit

starbucks nieuw logo

Starbucks bestond in 2011 alweer veertig jaar en greep die verjaardag aan om te restylen. Ook aan het logo werd geknutseld. Opvallend detail: bij iedere verandering, in 1987 en 1992, komt de zeemeermin steeds groter in beeld en anno 2011 is dit het laatste element dat overblijft van het allereerste logo. De merknaam Starbucks en het woord ‘coffee’ zijn dus verdwenen en Starbucks zegt deze elementen niet meer nodig te hebben om herkend te worden. Hoe zal het logo eruitzien als het nog verder inzoomt?

4.     Mastercard volgt de trend en haal naam uit het beeldmerk

mastercard nieuw logo

Het heeft even geduurd, maar in 2016 heeft creditcardmaatschappij Mastercard een nieuw logo geïntroduceerd. Bij de wijziging is de naam `Mastercard` uit het beeldmerk verdwenen, zodat het beeldmerk ook als herkenbaar icoon gebruikt kan worden. Het simpelweg hanteren van een icoon past in de trend die andere grote merken ook toepassen, waaronder Nike en Apple. Ook de strepen, die de traditionele cirkels met elkaar verbonden, zijn verdwenen. Hierdoor oogt het logo een stuk moderner en is het meer van deze tijd.

5.     Subway kreeg na kritiek weer een nieuw logo

subway nieuw logo

Subway is ’s wereld grootste restaurantketen en heeft in 2016 haar logo voor het laatst veranderd. In eerste instantie leek het erop dat Subway een volledig groen en gezond logo ging introduceren. Dit kwam het bedrijf op veel kritiek te staan, want dit zou niet de werkelijkheid zijn. Subway koos eieren voor haar geld en liet de bekende huisstijlkleuren terugkeren. Ook werd er gekozen voor een herkenbaar icoontje die het merk ‘beter tot leven moeten brengen op de verschillende digitale kanalen’. Het icoon voegt de twee bekende pijlen samen tot een simpel maar krachtig beeldmerk.

6.     UPS doet een jasje uit en kiest voor authentieke huisstijlkleuren

ups nieuw logo

UPS is met ruim 100 jaar ’s werelds oudste koeriersdienst. Het bedrijf introduceerde in 2003, voor het eerste in 40 jaar, een nieuw logo. Het logo was niet alleen verouderd, maar het paste naar eigen zeggen ook niet meer bij de verbrede expertise van het bedrijf. Het bedrijf richt zich niet alleen op pakketvervoer, maar heeft tegenwoordig een complete luchtvrachtdienst. Om dit aan te tonen is het pakketje met strik verdwenen en zal het welbekende schild nadrukkelijker in beeld komen. Het schild kreeg een update in de authentieke bruine UPS huisstijlkleur en past goed bij de huidige logo trends.

7.     Kraft Foods en Heinz fuseren en introduceren een nieuw logo

heinz kraft nieuw logo

In maart 2015 werd bekend dat Heinz Kraft Foods overnam, het nieuwe bedrijf heeft nu de naam Kraft Heinz Company. Er werd gekozen voor een combinatie van beide bedrijfsnamen. Aangezien beide bedrijven veel merkwaarde vertegenwoordigen was dit geen vreemde keuze. Ook het logo werd een samensmelting van beide logo’s. Beide logo’s zijn uit hun omlijsting gehaald en staan nu, met een kleine aanpassing, in één logo. De fusie had overigens geen gevolgen voor de presentatie van de individuele producten. Ketchup blijft dus gewoon Heinz Ketchup en Philadelphia valt onder Kraft Foods.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Promoboer. Bekijk de website van Promoboer hier.